Tervislik Koolilinnak

Eesti Akadeemiline Spordiliit (EASL) on käivitamas projekti nimega Tervislik Koolilinnak

Antud projekt on suuresti sarnane Rahvusvahelise Üliõpilasspordi Föderatsiooni (FISU) algatatud programmiga HEALTHY CAMPUS. EASL on loomas toetavat programmi Eesti haridusasutustele, liikumiseks õppurite, õppeasutuste töötajate ning ka muude sidusrühmade tervisliku heaolu poole. Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) definitsiooni järgi on tervis täieliku füüsilise, vaimse ja sotsiaalse heaolu seisund, mitte pole ainult seotud haiguse või nõtruse puudumisega. Eesti Akadeemiline Spordiliit usub siiralt, et antud algatus on haridusmaastikul vajalik selleks, et hariduse omandamine oleks tervislikum ja seetõttu ka efektiivsem. EASL soovib, et Eesti haridusasutused projektiga liituksid, et luua oma koolilinnakus tervet ja kestlikku eluviisi soosiv keskkond.

Programm hõlmab ühte üldist tegevusvaldkonda, mis puudutab programmi rakendamist ja juhtimist, ning kuut täpsemat tegevusvaldkonda: 

Iga tegevusvaldkonna all leiduvad täpsemad kriteeriumid ja suunised, kuidas jõuda Tervisliku Koolilinnakuni. Baaskriteeriumid tulenevad FISU rahvusvahelisest programmist, et õppeasutustel oleks võimalus soovi korral ühildada need hiljem ka Healthy Campus projektiga. Koostöös Sotsiaalministeeriumi, Tervise Arengu Instituudi, Kultuuriministeeriumi, Liikumisharrastuse kompetentsikeskuse ja rahvusvahelises programmis osalenud koolidega, on meie programmis leiduvad kriteeriumid asjakohastatud vastama Eesti oludele ja võimalustele. Kriteeriumid järgivad ka ülemaailmseid säästva arengu eesmärke.

Miks peaks kool liituma Tervisliku Koolilinnakuga?

Riiklik tunnustus EOK-poolt – Programmi koordineerib EASL. Toetab ja annab märgist välja aga Eesti Olümpiakomitee (EOK), mis annab algatusele suurema väärtuse, kandepinna ja nähtavuse. Liitumine näitab, et kool järgib riiklikult kinnitatud standardeid ning panustab üleriigilisse tervisliku eluviisi arendusse. Tunnustus EOK poolt suurendab kooli mainet ja nöitab eeskuju märgisega. Samuti hea tööriist kooli jaoks potentsiaalsete õppurite kõnetamisel ning võimalus ka kasutada märgist enda kooli esitlemisel.

Võimalik olla teistele koolidele eeskujuks enda parimate näidetega – Programmi raames saavad koolid oma parimaid näiteid jagada nii riiklikul kui loodetavasti ühel hetkel ka rahvusvahelisel tasandil. See loob võimaluse kujundada maine innovatiivse ja tervist väärtustava haridusasutusena. Eeskujuks olemine tugevdab kooli identiteeti ja võib tuua positiivset tähelepanu, koostööpartnereid ning tulevikus loodetavasti ka rahastusvõimalusi.

Struktueeritud tööriist, mis hõlmab kõiki valdkondi – Tervislik Koolilinnak ei keskendu ainult spordile, vaid käsitleb tervisega seonduvaid valdkondi tervikuna: kehaline aktiivsus, vaimne heaolu, keskkond, toitumine, riskikäitumine. Rahvusvahelised kriteeriumid on välja mõeldud oma ala asjatundjate poolt. Eestis on need üle vaadatud Tervise Arengu Instituudi, Sotsiaalministeeriumi ja Liikumisharrastuse kompetentsikeskuse spetisalistide poolt. Lisaks, on meil tuua kodused edulood Sisekaitseakadeemia ja Tartu Tervishoiu Kõrgkooli näol. Terviklik lähenemine aitab koolil luua läbimõeldud tegevuskava ja tagada järjepidevuse, millele järgnevad parendustegevused vastavalt tagasisidele. Omakorda tähendab see, et asju tehakse mõtestatult ja võimaldab struktueeritud materjale, mille läbi on lihtne kaardistada arengut.


Tagasiside tegemistele erinevate ministeeriumite allasutuste poolt.
Programmis osalemine annab koolile võimaluse saada tagasisidet ja nõuandeid haridus-, sotsiaal- ning liikumisvaldkonna spetsialistidelt. Regulaarne tagasiside aitab tegevusi korrigeerida ja tõsta nende tõhusust. See tagab, et kooli pingutused on kooskõlas riiklike eesmärkidega.

Vahetu tagasiside ja mõttevahetuse võimalus. EASL on liitunud ja liitumist kaaluvate koolidega kaasas igal sammul. Koolid ei pea olema üksi ning EASL on valmis kaasa lööma koolide igapäevastes aruteludes, et pakkuda vahetut tagasisidet ja häid mõtteid nii rahvusvaheliselt kui ka teiste meie programmis osalevate koolide näidete põhjal.

ÜRO säästva arengu eesmärkide täitmine. Programm toetab ÜRO säästva arengu eesmärkide täitmise poole liikumist. Liitumine aitab koolil näidata, et nende tegevus on osa kestliku arengu raamistikust. Võimalus tugevdada rahvusvahelist kuvandit ja sobib hästi ka ESG-strateegiate konteksti.

Hüppelaud rahvusvahelisse programmi.
Tervislik Koolilinnak saab olla sild rahvusvahelisse FISU “Healthy Campus” programmi. Liitumine loob eeldused koolile. Kool saab tulevikus üle kanda juba käimas olevad tegevused. Liitumine rahvusvahelise programmiga on oluline, et saada veel ülemaailmset tunnustust lisaks kodumaisele.

Suhtlusvõrgustik teiste koolide eestvedajatega.
Programmil kujuneb välja aktiivne võrgustik, kuhu kuuluvad koolide koordinaatorid, terviseedendajad ja projektijuhid. See võimaldab ideede vahetamist, ühiste algatuste arendamist ja koostööprojektide loomist. Sellise kogukonnaga liitumine tugevdab kooli arengut ja annab ideid uuteks algatusteks. 

Ülikoolidel Hariduskvaliteediagentuuri Instituntsionaalses akrediteerimises võimalik punkte tõendada. HAKA IA-s on võimalik esimese punkti (Kõrgkooli juhtimine) tõendusmaterjalidena võimalik kasutada ülikoolidel Tervisliku Koolilinnaku tõendusmaterjale. Antud faktor võib vähendada lisanduva töö mahtu.

Programmil ei ole osalustasusid. Eesti Akadeemiline Spordiliit pakub Tervisliku Koolilinnaku töövahendit ja lisamaterjale ilma mingi osalustasuta.

Usume, et iga kool on omamoodi. Tervisliku Koolilinnaku lähenemiste eesmärk on kindlustada, et koolid arendaksid oma strateegiaid ja tegevuskavasid kaasamise ja koostöö põhimõtete järgi, väärtustades neis füüsilist tegevust, sporti, haigusennetust, vaimset ja sotsiaalset tervist, riskikäitumise ennetamist, keskkonda, jätkusuutlikkust ja sotsiaalset vastutust. Samuti tuleks kasutada ja arendada juba olemasolevaid ja toimivaid meetodeid, et luua parim keskkond oma kogukonnale.

2025. aasta esimeses kvartalis toimusid kohtumised Tervise Arengu Instituudi, Sotsiaalministeeriumi, Kultuuriministeeriumi ja Liikumisharrastuse kompetentsikeskusega, et koostöös sõnastada koolidele programmi suunised. Tagasisides koolide esindajatega korrigeeriti sõnastusi, et pakkuda selgeid ja üheti mõistetavaid kriteeriume, mille täitmine oleks kõigile meeldiv ning kasulik.

Töögrupi liikmed:

Norman Põder – Kultuuriministeerium, Henek Tomson – Liikumisharrastuse kompetentsikeskus, Ingrid Põldsaar ja Brigitta Õunmaa – Sotsiaalministeerium, Tiia Pertel, Alice Haav ja Aljona Kurbatova – Tervise Arengu Instituut, Epp Jalakas – Sisekaitseakadeemia, Reelika Vetemäe-Viik, Henri-Egert Saaremägi ja Ermo Kruuse – Tartu Tervishoiu Kõrgkool, Andreas Kevin Põldvee – Eesti Akadeemiline Spordiliit.

2025. aasta oktoobris on programmiga liitunud kaks pilootkooli, milleks on Tallinna Tehnikaülikool ja Pärnumaa Kutsehariduskeskus. Lisaks, kaks kooli on läbinud FISU Healthy Campus programmi ning on saanud seal kõrgeima võimaliku tunnustuse, plaatina sertifikaadi. Need koolid jätkavad enda tegevusi ka Tervisliku Koolilinnaku programmi raames.

Nendeks koolideks on:

Sisekaitseakadeemia – https://www.sisekaitse.ee/tervislik-ja-sportlik-korgkool

Tartu Tervishoiu Kõrgkool – https://www.tartuh.ee/oppimine/uliopilaselu-ja-vaba-aeg/tervist-edendav-korgkool/

Lisainfo ja küsimused: andreas@easl.ee