Tervisliku Koolilinnaku juhtimine

Tervisliku Koolilinnaku programmi võiks võtta kui raamistikku või enesekontrolli, mis võimaldab kooli kogukonna tervist edendavatel ja parendavatel sidusrühmadel teha paremini koostööd ja hõlmata tegevusse järjest rohkem inimesi. Valdkondadevaheline koostöö on just selle tõttu Tervisliku Koolilinnaku tuumaks, nii kooli juhtkonna tasandil kui ka kogukonna tasandil peituvate üksikisikute pärast, kellest sõltuvad valdkonnas igapäevaselt läbiviidavad programmid ja tegevused.

Nende sidusrühmade võime teha koostööd, plaanida, rakendada, hinnata ja järjepidevalt parendada lähenemist on oluline lüli selleks, et jõuda edukalt tulemuste ja mõjuni. Tervisliku Koolilinnaku juhtimise kriteeriumid on loodud just sellisest perspektiivist ja sisaldavad põhilisi elemente, mis toetavad kooli juhtkonda. Samas operatiivsed kriteeriumid, mis on jagatud kuueks tegevusvaldkonnaks, sisaldavad elemente, mida kooli töötajad ja sidusrühmad saavad oma töös igapäevaselt rakendada.

Kriteeriumid ja suunised:

Tervisliku Koolilinnaku juhtimine
1Kool kaardistab juba käimasolevaid tegevusi, mis on seotud Tervisliku Koolilinnaku programmi valdkondadega
SuunisÜlevaade programmidest või tegevustest, mis on juba seotud Tervisliku Koolilinnaku lähenemistega või ettepanekud muutuste või uuenduste kohta, mida on teinud kooli kogukond. See aitab luua laiemat vaatenurka ja võimaldab paremini analüüsida ning ette valmistada uusi projekte ja ideid edaspidiseks elluviimiseks.
2Kooli kogukonna vajaduste tuvastamiseks ja vajadusel ka arengustrateegia uuendamiseks analüüsib koolis rakendatavaid programme, teadustöid või tagasisideküsitlusi.
SuunisHinnake programmide, teadustööde või tagasisideküsitluste tulemusi, mis näitavad koolilinnaku tegelikku olukorda ja vajadusi. See toob antud teemale laiema vaatenurga ning võimaldab paremini analüüsida ja ette valmistada uusi projekte ja ideid edaspidiseks elluviimiseks.
3Kooli kogukond saab koolile edastada Tervisliku Koolilinnaku valdkondadega seotud vajadusi või kommentaare.
SuunisViige läbi uuringuid, koguge tagasisidet või pakkuge muid võimalusi kooli kogukonnale oma arvamuse avaldamiseks. See võimaldab õppuritel ja töötajatel avaldada oma seisukohti ja arvamust koolilinnaku hetkeseisundi kohta.
4Kool kaardistab kõik partnerid ja nende tegevused, mis on seotud Tervisliku Koolilinnaku valdkondadega, et kaardistada juba käimasolevad koostööd või teha ettepanekuid uute koostöövõimaluste algatamiseks.
SuunisEsitage nimekiri olemasolevatest partneritest Tervisliku Koolilinnaku programmiga seotud valdkondades. See nimekiri loob ülevaate selle kriteeriumi kohta ja aitab kaasa uute inimeste või sidusrühmade leidmisele, kes võiksid programmile kasulikud olla.
5Kooli juhtkond kindlustab, et kooli kogukonna vajadused on kaardistatud ja seatud prioriteetideks lähenemiste ja eesmärkide arendamisel.
SuunisEsitage dokument (strateegia, sisearuanne, tegevuskava), tõstes esile kogukonna tuvastatud vajadusi.
Märkus 1: Kui otsustate luua täiesti uue strateegia antud programmi jaoks, siis saate kasutada antud dokumenti kriteeriumite 5-15 täitmiseks. Tulevikus saab antud dokumenti parendada või vajadusel mitmeks osaks teha.
Märkus 2: Kui kasutate ühte dokumenti kriteeriumite 5-15 täitmiseks, siis palun täpsustage iga kriteeriumi all, millise osaga dokumendist te vastavat kriteeriumit täidate.
6Kooli juhtkond demonstreerib ja kommunikeerib oma pühendumist rakendada, hoida alal ja parendada Tervisliku Koolilinnaku lähenemist.
SuunisEsitage kooli poolt koostatud dokument (näiteks strateegia), mis esitab kooli pühendumust Tervisliku Koolilinnaku pikaajalise visioonile ja lähenemisviiside rakendamisele ning säilitamisele.
7Kooli juhtkond kinnitab, et Tervisliku Koolilinnaku suunised on loodud ja eesmärgid püstitatud ning need on kooskõlas kooli strateegiliste arengusuundadega.
SuunisEsitage kooli juhtkonna kinnitatud dokument või kirjeldus, mis väljendab kooli arengusuundade ja Tervisliku Koolilinnaku programmi ühilduvuse ulatust.
8Kool tagab sobiliku intervalliga hindamis- ja ülevaatusprotsessid Tervisliku Koolilinnaku programmile.
SuunisTooge näiteid, et kuidas koolis rakendatavaid Tervisliku Koolilinnaku lähenemisviise hinnatakse ja vaadatakse regulaarselt üle, et eesmärke ja strateegiaid alati programmi kontekstiga paremini ühildada.
9Kool sõnastab Tervisliku Koolilinnaku programmi pikaajalise visiooni.
SuunisEsitage dokument (näiteks strateegia), mis selgitab kooli pikaajalist visiooni Tervisliku Koolilinnaku programmi rakendamisest ja arendamisest.
10Kool loob ja rakendab Tervisliku Koolilinnaku visioonist tuleneva strateegia, mis sisaldab vähemalt ühte strateegilist eesmärki programmi iga valdkonna kohta.
SuunisEsitage dokument, mis täpsustab programmi pikaajalises visioonis seatud eesmärkide saavutamiseks valitud strateegiat, mis hoiaks fookuses programmi kõiki valdkondi.
11Tervisliku Koolilinnaku visiooni ja strateegiat arendades seab kool endale mõõdetavad eesmärgid, tegevuskava ja indikaatorid.
SuunisEsitage dokument, mis väljendab mõõdetavaid eesmärke, tegevuskava ja indikaatoreid, võttes arvesse kriteeriume 9 ja 10.
12Kooli juhtkond defineerib rollid ja vastutuse Tervisliku Koolilinnaku programmis.
SuunisÜlevaade, mis määratleb programmi rakendamise eest vastutava tiimi rollid ja kohustused.
13Kool nimetab ametisse institutsionaalselt vastutava isiku ja operatiivselt vastutava isiku, kes juhivad ja toetavad Tervisliku Koolilinnaku lähenemist.
SuunisÜlevaade, mis tutvustab institutsionaalselt vastutavat isikut ning operatiivselt vastutavat isikut.
14Et tagada koostöö erinevate valdkondade vahel, moodustab kool tiimi, kes vastutab Tervisliku Koolilinnaku programmi rakendamise eest. Tiimi kuulub vähemalt üks õppurite, töötajate, õpetava personali ja juhtkonna esindaja. Esindajad kohtuvad vähemalt kord aastas.
SuunisÜlevaade, mis tutvustab tiimi struktuuri.
15Kooli juhtkond tagab ressursside kättesaadavuse Tervisliku Koolilinnaku lähenemise jaoks (inimressursid, rahalised ressursid).






SuunisÜlevaade, mis kirjeldab ressursse Tervisliku Koolilinnaku programmi rakendamiseks.
16Vastavalt Tervisliku Koolilinnaku visioonile ja strateegiale, kool kavandab, rakendab, hindab ja parandab raha kaasamise protsesse, mis on seotud ühe või enama Tervisliku Koolilinnaku valdkonnaga.
SuunisEsitage ülevaade Tervisliku Koolilinnaku programmiga seotud projektidele saadud rahastusest ja kirjeldage vastavaid protsesse.
17Kool koostab üldise riskihindamise kava linnakule ja töökohtadele.
SuunisTutvustage kooli riskianalüüs või muud ametliku dokument, milles on välja toodud koolilinnaku rajatiste ja kogukonna üldine turvaplaan ning juhised.
18Kool rakendab sobivat kommunikatsioonipoliitikat koolisiseste ja -väliste sidusrühmade jaoks. Kommunikatsiooniplaan on asjakohane kooli kogukonna jaoks, edastades tõhusalt õigeid sõnumeid õigel ajal ja õigetele isikutele.
SuunisEsitage kooli ametlik kommunikatsiooniplaan ning tutvustage, kuidas Tervislik Koolilinnak ja sellega seonduvad teemad on selles esindatud.
19Kool viib läbi vähemalt ühe teavituskampaania või kommunikatsioonisündmuse aastas iga Tervisliku Koolilinnaku valdkonna kohta.
SuunisTutvustage kuut ülikooli poolt läbi viidud kommunikatsioonikampaaniat iga Tervisliku Koolilinnaku valdkonna kohta.
See tähendab vähemalt 6 kommunikatsioonikampaaniat aastas (üks kehalise aktiivsuse ja spordi, üks toitumise, üks haiguste ennetamise, üks vaimse ja sotsiaalse tervise, üks riskikäitumise ja üks keskkonna, jätkusuutlikkuse ja sotsiaalse vastutuse jaoks) või üksikutel juhtudel ka kombineeritud, mitut valdkonda hõlmavad kampaaniaid.
20Kool teeb koostööd õppurite, teaduskondade/valdkondade ja töötajate esindustega, mis vastavalt esindavad õppureid, teaduskondi/valdkondi ja töötajaid Tervisliku Koolilinnaku projektides.
SuunisTervisliku Koolilinnaku lähenemistega seotud projektide tutvustus ja iga projekti osalejad, kes esindavad õppureid, õppejõude ja töötajaid.
21Kool teeb koostööd kooliväliste sidusrühmadega Tervisliku Koolilinnaku raames.
SuunisTutvustage Tervislikku Koolilinnakut toetavaid projekte kooliväliste sidusrühmadega, kooli rolli nendes ning projektidest saadavat mõju kooli kogukonnale ja/või laiemalt.
22Kool osaleb riiklikes koolide võrgustikes.
SuunisEsitage nimekiri riiklikest võrgustikest, milles kool osaleb.
23Kool osaleb rahvusvahelistes koolide võrgustikes.
SuunisEsitage nimekiri rahvusvahelistest võrgustikest, milles kool osaleb.
24Kool korraldab kooli kogukonna jaoks vähemalt ühe ürituse aastas, et tuua kokku erinevad Tervisliku Koolilinnaku valdkonnad. Üritusel osalevad spetsialistid ja professionaalid erinevatest valdkondadest, pakutakse harivat ja informatiivset sisu ja tehakse ettepanekuid konkreetsete tegevuste kohta.
SuunisEsitage ja näidake materjale (pildid, PPT, plakatid, videod, lingid jne), et kool korraldab vähemalt ühe ürituse aastas. See üritus hõlmab tegevusi Tervisliku Koolilinnaku 6 valdkonna seast (Sport ja liikumine / Toitumine / Vaimne ja sotsiaalne tervis / Haiguste ennetamine / Riskikäitumine / Keskkond, jätkusuutlikkus ja sotsiaalne vastutus) ning tegevusi viivad läbi valdkondade spetsialistid ja professionaalid.
Üritus peaks kestma minimaalselt ühe päeva ja maksimaalselt ühe kuu. (kampaaniad, võistlused jne.)
25Kool korraldab oma kogukonna jaoks üritusi, töötube, konverentse, seminare ja/või koolitusi, mis hõlmavad kõiki Tervisliku Koolilinnaku valdkondi, rõhutades seotust säästva arengu eesmärkide, inimõiguste ning vastavate valdkondade riiklike strateegiatega.
SuunisTutvustage ja näidake materjalidega (pildid, PPT, plakatid, videod, lingid jne), et erinevad tegevused hõlmavad Tervisliku Koolilinnaku lähenemisviisi kuut valdkonda.
Looge valdkondade kaupa nimekiri sündmustest, töötubadest, konverentsidest, seminaridest ja/või koolitustest, mida kool korraldab.
26Kool kasutab digilahendusi, et soovitada tervislikke tegevusi, mis on kohandatud kooli kogukonna jaoks ning annab neile soovitusi vastavalt nende vajadustele ja ressurssidele.
SuunisNäidake digilahendusi, nagu informaatikatarkvara, rakendused, programmid, mida kool kasutab koolis pakutavate tervislike tegevuste soovitamiseks ja edendamiseks. Näiteks: veebiplatvorm, telefonirakendus, sotsiaalmeedia platvorm jne.
27Kool kavandab ja viib läbi vähemalt kord kuus tegevusi, mis on seotud ühe või enama Tervisliku Koolilinnaku valdkonnaga.
SuunisNäidake kooli korraldatud varasemate ja tulevaste tegevuste kalendrit või programmi, mis hõlmab Tervisliku Koolilinnaku tegevusi. See võib olla kooli poolt koolilinnaku kogukonnale Tervisliku Koolilinnaku valdkondasid hõlmav igakuiste või iganädalaste tegevuste loend.
28Kool pakub tasuta või soodsa osalemishinnaga üritusi kõikides Tervisliku Koolilinnaku valdkondades.
SuunisNäidake ja tutvustage kooli pakutud tegevuste loendit taskukohase hinnaga või tasuta iga Tervisliku Koolilinnaku valdkonna jaoks.
29Tervisliku Koolilinnaku juhtimise ja seatud eesmärkide täitmise kohta tehakse regulaarselt enesehindamist.
Vastus esimesel aastal: Tutvustage plaani selle kohta, et kuidas ja millal kool hindab Tervisliku Koolilinnaku lähenemisviisi. Enesehindamine peab hõlmama kõiki valdkondi.
Vastus teisel aastal:Tutvustage aruannet koos enesehindamisega tehtud töö ja tegevuste kohta Tervisliku Koolilinnaku programmis. Näidake, kas seatud eesmärgid on saavutatud ja kui mitte, milliseid meetmeid nende eesmärkide saavutamiseks rakendatakse. Hindamine peab hõlmama kõiki valdkondi.
30Kool jälgib osalust Tervislikus Koolilinnakus ja sellega seotud programmides ning tegevustes. Esitage osalusnumbrid kooli kogukonna tegevustest, korraldatud üritustelt, treeningutelt, töötubadest, konverentsidelt, seminaridelt ja koolitustelt; kui palju oli kaasatud koolisiseseid ja -väliseid sidusrühmi.
SuunisNäidake ja tutvustage osalejate ja sidusrühmade arvu Tervisliku Koolilinnaku raames korraldatud tegevuste ja programmide puhul.
31Kool hindab oma kogukonna rahulolu Tervisliku Koolilinnaku lähenemisega ja vastab ettepanekutele ja tagasisidele.
SuunisEsitage kooli kogukonna seas läbi viidud rahuloluküsitluse tulemused Tervisliku Koolilinnakuga seotud tegevuste kohta. Kirjeldage tagasiside ja/või ettepanekute põhjal kavandatud tegevusi.
32Kool osaleb vähemalt ühes riiklikus või rahvusvahelises koolide võrgustikus, mis pakub võrdlustasemete mõõtmist, et hinnata oma funktsionaalsust ja võrrelda seda teistega.
SuunisTutvustage võrgustikke, millesse kool on kaasatud ja mis pakuvad võimalusi kooli programmide hindamiseks ja võrdlemiseks teistega.
33Kool uuendab igal aastal tegevuste/programmide nimekirja ja hindab, kas need on endiselt asjakohased arvestades kooli kogukonna vajadusi ning kattuvust Tervisliku Koolilinnaku eesmärkidega.
SuunisEsitage eneseanalüüs tegevuste/programmide hindamise kohta ja vastavalt hindamistulemustele uuendatud tegevuste/programmide nimekiri kõigis Tervisliku Koolilinnaku valdkondades.

Lisainfo: andreas@easl.ee